Toespraak door de heer Maerevoet, kunstcriticus en vriend van Juul,
bij de opening van de overzichtstentoonstelling januari 2002.
De tentoonstelling werd ingericht door de gemeente Lebbeke.

Mijnheer de burgemeester, schepenen en raadsleden.
Mijnheer de voorzitter en leden van de cultuurraad.
Geachte genodigden.

    Het strekt de gemeente Lebbeke tot eer dat zij haar 1ste ereburger kunstschilder Juul Keppens wil herdenken met deze overzichtstentoonstelling van zijn werk naar aanleiding van de 10de verjaardag van zijn overlijden op 24januari 1992. Een en ander bewijst ons dat Juul Keppens niet is vergeten noch zal worden.
    Hoe is het te verklaren dat nog zoveel kunstliefhebbers het werk van Juul Keppens zijn blijven bewonderen en dat velen van hen, die werk van Juul in bun bezit hebben het als een kostbare schat willen blijven koesteren?
    Wie Juul Keppens gekend heeft, zijn oeuvre gezien heeft, wie hem heeft horen vertellen en lachen, die kan hem niet vergeten. In hun geheugen blijft dat beeld gegrift van een man, met guitig tintelende ogen en een brede glimlach die aanzetten tot vreugde, uitbundigheid en optimisme.
    Een dergelijk mens en kunstenaar kan geen werken maken waar droefheid, melancholie en pessimisme de sfeer en toon bepalen.
    Voor hem konden blijheid, eenvoud, waarheid en waarachtigheid, de rustige schoonheid van de natuur en zijn bewondering en verwondering ervoor de tegenslagen van bet leven sublimeren.
    Zijn werken behoeven weinig commentaar, zij spreken voor zichzelf. Het contact wordt direct gelegd, de vonk springt meteen over. Kleur en sfeerschepping spreken onmiddellijk aan. Iedereen kan zichzelf ontdekken of terugvinden in een herkenbare omgeving.
    Je bent blij er te kunnen naar kijken omdat ze je een gevoel van geluk en rust meegeven, Je kan er niet onderuit. Je wordt er door gegrepen.
    Het zijn werken die ontstaan zijn bij een gevoelig mens en gedreven kunstenaar die zich door zijn talent, door hard werken en intense studie de vaardigheden van het vak op een meesterlijke manier eigen heeft gemaakt. Die beheersing van bet metier laat de schilder toe grenzen te verleggen en verder te gaan, details weg te laten en te schematiseren tot alleen de essentie, de suggestie overblijft.

leder werk van Juul Keppens is een harmonisch, picturaal geheel
-harmonisch omdat bet evenwichtig is en nooit storend, want netjes uitgebalanceerd
-picturaal omdat het schilderkunstig verantwoord is en blijft
-geheel omdat het zo is opgevat dat het niet in oncombineerbare delen uiteenvalt.

    De familie heeft er dan ook de voorkeur aangegeven er een thematische expositie van te maken waarbij de meest geliefde en typische facetten van zijn schilderkunst bet best tot uiting komen en die mettertijd werden uitgewerkt op een steeds meer ervaren manier en stijl, met steeds meer een wisselend spel van kleur, licht en verftoetsen, van de eenvoudige penseelstreek tot de vage en soms ruwe contouren van bet paletmes.
    Een dergelijke benadering geeft ons de mogelijkheid de evolutie per thema te ontdekken en de algemene evolutie in kleur, techniek en metier te onderkennen.
    In de wisseling der seizoenen herschept Juul de natuur volgens zijn eigen gemoedsgesteldheid. De kleuren werden op bet palet gemengd en niet op bet doek naast elkaar gezet. Hij zag en genoot van de schoonheid van de natuur en wilde die aan anderen op een subjectieve manier meedelen om er samen met hem van te genieten in bewondering of verwondering.
    De boten zijn sfeerbeelden, soms herkenbaar, vaak geabstraheerd maar telkens uitgewerkt tot een impressionistische schoonheid in een gestileerde dynamiek, gemeerd in de haven, deinend op de branding van de zee of rustig kabbelend op stroom of rivier.
    Zijn kerkinterieurs zijn oases van stilte, doordrongen van een serene sfeer van ingetogenheid die eigen was aan de vroegere generaties, verstilde piëteit in een spel van licht en donker. Het speelse licht geeft hen een bijna bovenaards gevoel van intimiteit, warmte en geborgenheid.
    De marines zijn een ongecompliceerde uiting van vrijheid en losheid. Ze laten je toe zuurstof in te ademen, mee te genieten van heldere maar ook stormachtige luchten, in een spel van licht lucht, water en wolken, waarbij een dreigend onweer vaak de voorbode is van een spetterend vuurwerk.
    En de meeuwen zweven op de wind. Als je dan weet hoe Juul die meeuw met zijn paletmes op bet doek plaatste, een toets links, een toets rechts, maar de meeuw was waar ze zijn moest en je kon haar beweging volgen.
    De bloemen en bloemenmarkten. Het is fascinerend hoe Juul met neergaande lijnen die novembersfeer weer wist te geven, maar toch werd het nooit kil. Op een onnavolgbare manier wist hij zo te spelen met de kleur van de bloemen dat de kille vochtigheid verdrongen werd door de intense warmte van de kleuren. Uiteindelijk haalt ook hier zijn optimisme de bovenhand.
   

    Juul Keppens kon spelen met kleur. Zijn palet had voor hem geen enkel geheim meer. Hij had blijkbaar de code van de geheimtaal ontcijferd. Kleur omgetoverd tot gevoel. Hij wist die kleuren zo naast elkaar te plaatsen dat zij elkaar ondersteunen en versterken.
    Zoals een musicus zijn klavier door en door kent en beheerst, zo kende hij zijn palet en zijn instrumentarium. Hij componeerde kleurensymfonieën met adagio's en andante, en bracht ze pianissimo of fortissimo, met zwier en panache.
    Als je op de kermis van Juul Keppens rondloopt, snuif je de geur van frieten en oliebollen. Draaiorgels worden lichtorgels. De lucht is zwanger van die typische kermissfeer. Juul goot daar dan nog zoveel licht bovenop dat de kermis als uitbundig volksfeest niet meer stuk kan, symbool voor de carrousel van bet leven.
    Juul Keppens is en blijft een groot kunstenaar, die eerlijk en heerlijk de eenvoudigste dingen op een meesterlijke en verantwoorde manier trachtte weer te geven. Zijn schilderijen zijn beeld geworden ideeën, beeld geworden gevoel in een festijn van kleur en sprankelend van leven en optimisme.

Ooit schreef zijn vriend Anton Vlaskop over hem
Land en zee
en de wijde
sprong
van een boog
gij had ze beide
lief
met al de tere
felheid
van uw droef
en kleurendronken
oog
En de rode
ruimte
van hun eeuwig
hart
gaf u de rust
waarvoor de mens
te klein,
te ongedurig
was.